Ditt ansvar när du sätter ihop CE-märkta produkter

ELEKTRISKA PRODUKTER

Ett företag (A) säljer produkter, exempelvis en trävara. I trävaran finns elkontakt, lampor, med mera som företag A har installerat i trävaran, innan utleverans.

Företag A har inte själva tillverkat elkontakter, lampor etcetera utan de är inköpta från företag B.

Är företag A en "distributör" av elkontakten, lamporna, till sin kund?

Elsäkerhetsverket kan inte svara på vad som slutligt gäller i det fall du beskriver eftersom vi inte känner till samtliga omständigheter. Vi kan dock svara på vad som ligger närmast till hands utifrån den beskrivning du gjort. Det finns en del guider med mera som kan vara till bra vägledning, se länk nedan, men det går också att ta upp en dialog med de som genomför certifieringar och provningar för en bedömning av en specifik situation.

Svaret på frågan är dock definitivt ja. Men - företag A är också tillverkare! Tillverkaren har ett mer omfattande ansvar, jämfört om man är distributör.

Oavsett hur man köpt in eller tagit fram produkten är man alltid att anse som tillverkare, om man:

  • säljer produkten i eget namn eller varumärke
    eller
  • ändrar en befintlig produkt på sådant sätt att produktens egenskaper förändras.

Om du är företag A ska du alltså se till att produkten uppfyller alla krav, göra en bedömning av överensstämmelse, ta fram EU-försäkran och CE-märka produkten. Du har också ett stort ansvar för att ha rutiner för det skadeförebyggande arbetet inklusive spårbarhet när det gäller till vem du sålt produkten.

Läs mer i ELSÄK-FS 2016:1 (se definitionen av tillverkare, samt vad som krävs av dig i kapitel 4) och EU-kommissionens Blue Guide (avsnittet om tillverkare, samt avsnitt 2.1).

Elsäkerhetsverkets föreskrifter ELSÄK-FS 2016:1 

EU-kommissionens Blue Guide med allmän information om de nya produktdirektiven

Senast granskad: 2022-10-26